Krämbullar



Igår gjorde jag krämbullar.Goda och mäktiga precis som en krämbulle ska vara:)
Här får ni mitt recept som är enkelt och okomplicerat då jag använder färdig marsán.
Degen: 50 g jäst
            5 dl mjölk
          150 g smör
            2 ägg
           1 dl strösocker
         en nypa salt
         specialvetemjöl tills degen blir smidig

Jobba ihop som en vanlig vetedeg och låt  jäsa 30 min.
Forma runda bullar och låt jäsa ytterligare 30 min.
Grädda sedan i 225 grader ca 8-10 min.

Gör marsánkrämen som det står på förp. men blanda i 1 tsk vaniljpulver
för att höja vaniljsmaken.
Vänd bullarna med den plattare sidan uppåt och stick ner en smal sprits.
Spritsa i kräm tills bullen liksom vidgar sig:)
Försegla sedan med florsockerglasyr.

Lätt som en plätt!;)

/Marianne

Kommentarer
Postat av: Ellendellen

Hejsan. Länge sedan jag hörde av mig. Har läst din blogg nu och fått ideer och energi att testa nytt. Bullarna ska jag ge mig på ikväll och jag ska testa getospajen i helgen. Låter väldigt gott och enkelt och bort från traditionell husmanskost.

HOppas att dina studier går bra och att du orkar allt du vill. Vet att du har tufft hemma precis som jag. Ha det bra KRAM från Ellendellen i Kalmar

2010-10-14 @ 14:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen