Cordon bleu på planka



Cordon Bleu: är en riktig klassiker, 80-tals retro men en av mina favoriter.
Här får ni min variant på planka:)

När man panerar kött ska man vara otroligt noga med att ta bort senor och fett.
Det som döljer sig under en panering kan annars bli en obehaglig överraskning
för matgästen.Var själv med om detta på en middag och jag kan säga att jag totalt
tappade aptiten och inte riktigt visste vad jag skulle göra av köttbiten.

Jag har här använt lövbiff av nöt. Väldigt pedagogiskt steg för steg haha..........



Banka ut lövbiffen, lägg 2 skivor stark ost ( typ västerbottensost el krutrök)
rökt skinka, tunnt skivade tomater och sedan ost och sist en skiva lövbiff ovanpå.
Vänd först i mjöl sedan ägg och sist ströbröd.
Stek lätt i smör. Eftersom den ska in i ugnen på plankan behöver  det inte vara genomstekt.

Tillbehör: Hemmagjort potatismos.
              Minimajs och sockerärtor som jag bara hastigt kokat upp och slungat i smör

                    Örtmajonäs: 1 äggula
                                       1 msk dijonsenap
                                       1 msk vitvinsvinäger
                                      ca 4 dl raps el solrosolja
                                     Färsk gräslök och persilja , salt , svartpeppar


I skrivandets stund ser jag att det börjat snöa massvis!!!! Var är våren????????????????????????????
Ha en trevlig lördag
/Marianne


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen