Laddat för Glöggfest:)



Dagen innan Julafton ordnade jag en liten glöggfest för nära och kära. En mysig kväll
med enkla tilltugg och rätt blandad kompott.
Här är allt dukat och klart minuterna innan gästerna kom.......Puh!:P



Ljuvligt god är denna pepparkaksrulle med ädelost.

        

Mixa en bit ädelost med en ask färskost, lite svartpeppar.

 

Mixa pepparkakor till smulor.Lägg ett lager smulor på gladpacksark

och sedan röran,pepparkakssmul på och rulla sedan ihop till en hård rulle.

Låt ligga i kylen en tag innan du skär upp den.

Räkröra och crostini.



Här har jag hackat rödlök,purjolök,salladslök och spenatblad.
Blanda med en burk med lyxräkor och en burk stenbitsrom.
Rör ihop gräddfil och cremé fraiche och blanda sedan allt.
Smaka av med lite salt.

Dadlar är mums!!!!! Här har jag fyllt dom med en paprika och vitlöksost.

Lindat bacon runt och in i ugnen på 225 grader tills baconet är krispigt och gyllene.




Köttbullstilltugg:)
Köttbullarna är gjorda på älgfärs förståss och med en brännvinsost
gifter sig smakerna väl kan jag säga:)




Västerbottensostpaj med rökt renstek. Blanda hälften gräddfil och grädde
så blir fyllningen extra krämig och god:)




Små vegetariska vårrullar med sötsur sås att doppa i.

 Enkel fyllning som består av: vitkål
purjolök, pinjenötter och tamarisoya.



En vitkålssallad med kokad lag: 1 1/2 dl rapsolja
                                               1 1/2 dl vitvins vinäger
                                               2 dl socker
                                               1 tsk salt
Koka detta tills sockret löst sig och häll den varma lagen över
strimlad vitkål och rödlök. Låt stå ett par timmar innan servering.

Fatet med kött är en skinkstek som jag kryddat med grön,svart,vitpeppar
och rosépeppar, öst med smör under stekning i ugn så att det blev saftigt och mört.
Har här lagt upp allt med sallad och svarta oliver, tomater, druvor.



Små pizzabitar med gorgonzola, salviablad och spenatblad.
Receptet på degen finns här i bloggen.



Natuligtvis dracks det då även glögg men hm............det tog jag inga
bilder på hahaha.......

Hoppas ni har en riktigt God Jul nu och idag ska jag testa min
Julklapp som blev en råsaftcentrifug;

 /Marianne



Kommentarer
Postat av: Anonym

Allting var verkligen supergott! :D

2010-12-25 @ 14:17:05
Postat av: Anonym

Tackar så mycket:)

/Marianne

2010-12-25 @ 14:55:25
Postat av: Kurt

Det ser väldigt supermysigt ut!

2010-12-26 @ 11:49:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen