Skorpor och saffransbullar



Vi råkar ha en toppengranne vid namn Ola Karlsson i Bredsel. När vi kommer hit upp
och det snöat så är gården skottad och fin :)
Detta fika har jag bakat till honom:) Saffrans och kokosbiscotti, saffransbullar med
vit chokladfyllning.



Kan säga att det doftade fantastiskt i köket;)



Saffransbullar med vit chokladfyllning...........men jag har färgat den rosa:)

50 g jäst
150 g smör
1,5 dl  socker
1 påse saffran
5 dl standard mjölk
2 ägg
Specialvetemjöl tills degen tar ihop.

Värm smör mjölk och saffran fingervarmt, häll över jästen
tillsätt socker och ägg, arbeta in mjöl till en smidig deg. Låt jäsa40 min

Fyllningen:
Kör 125 g smör, 1dl socker, 100 g vit choklad, 1 tsk vaniljpulver
i mixer till en slät smet+ ngr. droppar röd karamellfärg.

Kavla ut degen till en rektangel. Bred smet på ena delen och vik sedan över.
Skär remsor som du snurrar och formar till knutar. Jäs ytterligare 40 min.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker
Grädda i ugnen 225 grader ca 10 min.

  /Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen