My way of Sacher



Inspirerad av bilder på Sachertårta gjorde jag denna skapelse. Jag skulle egentligen
gjort en sachertårta men........saknades det ena och det andra , så såhär blev det.
Frågan är om jag inte hittat på en helt galet fantastisk chokladtårta ,för den smakar
gudomligt!

En bild till innan jag bjuder er på receptet:)



Till tårtbotten: 3 ägg
                     3 dl socker
                Vispas pösigt
                    3 dl vetemjöl
                    3 msk kakao
                    2 tsk bakpulver   Allt blandas och siktas i äggsmeten
                  Häll i 1 dl kokande vatten
Sätt i smord form med löstagbar kant och grädda i ca 30 min på 175 grader.

 Fyllningen är 2 dl hjortonsylt+ 1 1/2 dl aprikosmarmelad
                           Ngr. matskedar hjortronlikör, blanda ihop

Chokladtryffel är mörk choklad ca 350g +100 vit choklad+100 g smör
                         ca 3 dl grädde. Koka upp grädde och smör häll över chokladen som
                        finhackats. Det enklaste är att köra allt i matberedare.



Varva med hjortron/aprikosblandningen och chokladen. På toppen lite av
sylten och lite rostad flagad mandel. Det ska ju vara snyggt också eller hur?;)

Hoppas ni blev sugna!

/Marianne


Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Kan man bli annat än helsåld!

2011-12-28 @ 19:43:27
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen