Kycklingspett med quinoa,salsa & grillad fänkål, Grekiskt bröd



En längtan till sommaren är nog inspirationen till denna rätt.

Kycklingen: har jag marinerat i olivolja,limesaft,  grillkrydda, salt och svartpeppar


Salsa: finhackat 1rödlök, 1gurka,1 tomat

          3 delar olivolja
          1 del vitvinsvinäger
          limesaft från 1/2 lime
          1 tsk flytande honung
          svartpeppar och flingsalt efter smak




Nästan som Grekiskt lantbröd:)

Ett fantastiskt gott bröd. Degen behöver du bara blanda,jäsa, hälla ut
på en plåt och grädda. Man rör inte ens degen med händerna.

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1/ tsk socker
ca 12 dl vetemjöl ( specialvetemjöl)

Lös jästen i vattnet, tillsätt salt & socker och mjölet. Degen blir väldigt lös.
Låt jäsa under bakduk 1 1/2 timme , ta sedan en slev och arbeta ner degen
låt jäsa ytterligare 1 1/2 timme.
Sätt bakplåtspapper på en plåt och häll ut  degen på den. Låt jäsa 25 min på plåten.

Grädda i 250 grader i 10 minuter och dra sedan ner tempen på 150 grader och
grädda ytterligare 40 minuter.


/M

Kommentarer
Postat av: Proppis

Äntligen har jag orkat mig in..... Vilken proffsig blogg, måste jag bara få kommentera - och vilka recept! Ska testa flera av dem när jag är på benet.... Lycka till med detta initiativ.

2010-03-29 @ 06:47:33
Postat av: Anna

Hallåj!!!

Vilka härliga recept! Det här gör du bra! Jag blir sugen varje gång jag kollar här(inte bra!!!) ;)

Stor kram ♥

2010-03-29 @ 08:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen