Pizza med älgstek och himmelsk tomatsås



Jag fortsätter med temat Älg:)
Köper man kött av älgkalv är  nästan även steken som filé, så otroligt mört.
Här har jag gjort pizza med älgstek.
Degen till 2 pizzor lite halv inbakade:
15 g jäst
1,5 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
lite flingsalt
1/2 dl grahamsmjöl
resten specialvetemjöl till en ganska lös deg.
Låt jäsa 30 min

Tomatsås: Mixa krossade tomater, basilika, timjan, 1/2 vitlöksklyfta
1 msk med pasta av soltorkade tomater,2 enbär, lite råsocker, salt & svartpeppar

När degen jäst klart, dela den i två bitar, kavla ut till ovaler, bred på tomatsås
stekt älgstek och en god ost.
Vill du inte ha ost på kan man bre ut rikligt med spenatblad över istället
Vik upp ganska tjocka kanter, pensla med olivolja och strö på lite flingsalt.
In i ugnen på 250 grader ca 15 min

Till serverar jag bara en avokadohalva med citronsaft och lite svartpeppar.



Idag är det kallt och promenaderna blev snabba. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!
Nu får det bli vår snart!
Här hemma är det städning som gäller och flyttpackning:)
Hoppas ni provar älgpizza nu:)

/Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen