Snabblunch: grillad bagel med kycklingfyllning



Bagels är inte det snabbaste i bakväg men blir ack så gott:)
Rostade till frukost med god marmelad, cream cheese och lax som
är det klassiska eller grillade som här.
Jag har här gjort en liten kycklingstuvning med rätt mkt parmesan
så att man har mycket smak, och sedan även en krämig ost.
Servera med sallad och lite keso

Bagel recept:
50 g jäst
3 dl mjölk
1/2 dl rapsolja
2 msk honung
1 nypa flingsalt
ca 8 dl specialvetemjöl

Arbeta degen rätt rejält ,har du inte armstyrkan använd maskin;)
Tillsätt mer mjöl om det behövs.
Forma degen till ringar ( blir ca 8 st av denna sats)
Låt ringarna jäsa under bakduk i ca 50 min.

Koka upp vatten och salt i en stor kastrull. Lägg i ngr ringar i taget
och låt dom koka ca 2 min. Plocka upp med hålslev ,låt rinna av och lägg
tillbaka på plåten. Pensla med uppvispat ägg, strö över vallmofrön och grädda i 200 grader
ca 20 min eller till de har fin färg.



Ha en bra dag nu! Här blåser det som attans. Tillbringade början av denna vecka i
Stockholm där jag fick känna av lite vår, 11 grader varmt och strålande sol :)
/Marianne

Kommentarer
Postat av: Ingrid Olofsson

Det här låter gott men hur gör du kycklingstuvningen?

2011-03-24 @ 20:50:15
Postat av: Marianne

Kycklingstuvningen:

Sätt lite smör i en panna ,häll på matlagningsgrädde

lite kycklingbuljong,låt koka upp och red av med

maizena till önskad konsistens. Sätt i finhackad kyckling (grillad eller stekt) rätt rejält med riven parmesan.Smaka av med svartpeppar och salt.

Sätt gärna i ngr. spenatblad också.

/M

2011-03-25 @ 06:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen