Dagens middag: Broccolisoppa med ost & persiljebröd



Dagens middag blev en broccolisoppa med ost & persiljebröd.

Broccolisoppan: 1 scharlottenlök
                        1 msk smör
                        7 dl vatten
                        1 dl vitt vin
                        1 grönsaksbuljongtärning
                        1 broccolihuvud ( el. djupfryst broccoli)
                        saft av 1 citron
                        1 1/2 dl turkisk yoghurt
                        salt och svartpeppar efter smak

bryn löken i smöret , häll på vinet, pressa över citron och tillsätt sedan  vattnet, buljong , broccoli
När broccolin känns lagom mjuk  tillsätt turkisk yoghurt  och mixa sedan soppan
Smaka av med salt och peppar.


Ost & persiljebröd: 25 g jäst
                            1/2 dl olivolja
                            1krm salt & 1 krm socker
                            1 1/2 dl jummet vatten
                            1 dl västerbottensost
                            1 knippe hackad persilja
                            ca 5-6 dl Specialvetemjöl
Smula jästen i en bunke och lös upp den med vattnet ,tillsätt olja, socker, salt, ost , persilja
Rör sedan i mjölet.......degen ska vara lite lös så allt mjöl kanske inte går åt.
Låt jäsa i 25 min

Forma genom att snurra degen till avlånga bröd ( blir ca 5 st)
Grädda på 250 grader i ca 12 min



Hoppas ni får en fin fredag alla;)
/ M

Kommentarer
Postat av: Ellendellen

Hej Marianne.

Visste inte ditt riktiga namn. ¨Vilken rolig idé med en matblogg. Precis vad jag behöver för idéer till middagsmat tryter allt som oftast. Det är inte mitt älsklignsområde att laga mat men att äta är jag bättre på. Blev riktigt hungrig av att läsa recepten. Kommer att kika in ofta här. Ha det så gott och du kan maila om du vill eller hittar du mig på facebook under mitt namn. Kram

2010-03-26 @ 23:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen