Hälsorecept v.1: Älgkött på två olika sätt:)



Älgkött är magert och hälsosamt innehåller faktiskt mycket omega-3.
Det är även rikt på järn och zink som är viktiga mineraler.
Jag äter inte rött kött ofta men när jag gör det blir det älgkött/renkött

Här har jag brynt en älgstek och fyllt den med:
                                                                  finhackad purjolök/gul lök
                                                                  äpple, fikon
                                                                  en mager riven ost
Sedan bakat in den i ett smördegsark. Serverar den med en quinoasallad
och rejält med machesallad



Här en annan rätt med älgkött med en liten orientalisk ton:)

Jag har strimlat älgstek och låtit den marinera i Teriyaki marinad, wokat i olivolja, tillsatt finstrimlad purjolök
och sockerärtor. Såsen är lite sambal oelek , soya sås och vatten.
Red av med maizena för att få den lite tjockare.
Servera med nudlar.

/Marianne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen