Veckomeny nr1, Måndag: Hamburgerbiff med klyftpotatis



Hamburgerbiff!? Kanske ni undrar vad jag menar? Jo för i denna
har jag ägg och ströbröd bl.a men i en vanlig hamburgare är det enbart
ren köttfärs och vatten som man klappar in i köttfärsen. Sen smaksätter
man hamburgaren precis vid stekningen eller grillning, typ med glace.
Men jag återkommer till mer om detta vid ett senare tillfälle.

I dessa Hamburgerbiffar till ca 5 st är det följande:

300 g nötköttfärs
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
1 äpple i små tärningar
2 dl riven stark ost ( jag har använt Krutrök)
salt & svartpeppar , grillkrydda ( efter smak)
Ströbröd till lagom krämig konsistens ( svårt att ange exakt mängd)


Till biffen har jag rostat vitt bröd, sallad och skivad rödlök
dressingen är:  1 dl turkisk yoghurt
                       2 msk ketchup
                       salt & peppar

Klyftpotatisen:

När ni gör klyftpotatis och vill ha den extra krispig ska ni först koka klyftorna i ca 10 min.
Spola av dom i kallt vatten och sedan ringla olivolja över och in i ugnen på 250 grader
tills de har fin färg. Strö över lite flingsalt.


Den här veckan blir det blandad kompott men nästa vecka ska jag
prova att laga enbart vegetariskt. De kommer sedan att finnas lite olika menyer att titta på
under kategorier: veckomenyer 1,2 osv.

/ Marianne;)

Kommentarer
Postat av: BrittMarie

Det här blir det till middag hemma hos oss idag! Det ser verkligen supergott ut (förutom äpplet som jag tror att jag skippar).

2010-04-21 @ 15:19:12
URL: http://trollpackan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att du provar mina recept:)

/Marianne

2010-04-26 @ 19:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Matbloggstoppen